Bob reklambyrå logotyp

Hej då mobilappen!

Clearchannel_app_1090980

 

I våras tog Bob Reklambyrå fram en app som bland mycket annat också hade en Augmented Reality-funktion. Det var spännande att kunna blåsa liv i något på det sättet.

Under några intensiva dagar i samband med att GS, Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch hade sin kongress i Västerås, tapetserade vi stan med markörer i form av stortavlor. Allmänheten uppmanades att ladda ner appen för att med egna ögon se nämnda stortavlor få nytt liv. Effekten vi uppnådde visar vilka stora möjligheter användandet av AR kan ha i framtiden. Mer om detta kan ni läsa om i ett tidigare inlägg här på bloggen, Augmented Reality 8 juni 2016.

Detta för oss in på att det nyligen kom intressanta fakta från konsultbolaget Gartner, som i en nyligen publicerad rapport förutspår att AR i allt högre grad kommer att användas inom shopping. Dessutom har de kommit fram till att Internet of Things kommer inte kräva så mycket lagring som man tidigare trott, vilket är positivt. Något överraskande tror de också att mobilaplarna snart blir daterade och kommer att fasas ut.

Här följer Gartners tio förutsägelser, rapporterade av Computerworld:

1. År 2020 kommer 100 miljoner människor att handla med hjälp av AR.

Augmented Reality kommer framför allt att slå igenom inom shopping. När du går in i en butik kommer data om olika produkter att flyta omkring i rummet. Glasögonen som behövs för AR kommer också att bli betydligt smidigare. Redan nästa år kommer en femtedel av världens ledande detaljhandlare att använda sig  av teknologin. Även shopping på nätet kommer att använda sig av AR.

 

2. År 2020 kommer 30 procent av sök-sessioner på internet att ske utan skärm.

Detta betyder att vi mer och mer går mot röststyrda sökningar. Computerworld framhåller Amazon som föregångare med sin Echo-apparat som är utrustad med röst-servicen Alexa.

 

3. År 2019 kommer 20 procent av företagen att överge mobilapparna.

Apparna kommer inte att försvinna, men företagen kommer alltmer att gå ifrån dem i sin marknadsföring. Detta eftersom de inte leder till önskade resultat och i slutändan kostar mer än de smakar. Företagen kommer istället att vända sig till den mobila webben, eller metoder som “Progressive Web Apps” något som redan används av Google.

 

4. År 2020 används algoritmer för att “positivt påverka beteendet av den globala arbetskraften”.

Algoritmerna fungerar som en virtuell assistent som effektivt utnyttjar erfarenheter inom beteende och psykologi för att underlätta beslutsfattande.

 

5. År 2022 kommer det att finnas blockkedje-företag värderade till över10 miljarder dollar.

Eftersom blockkedjan kan öka transparensen och tilliten i transaktioner, kommer den omtalade teknologin ge upphov till “affärsekosystem” – inom en bred skara industrier.

 

6. År 2021 kommer 20 procent av all individuell aktivtitet att involvera åtminstone en av de sju största digitala jättarna.

Vi pratar här om Facebook, Amazon och Apple i USA, samt Tencent, Alibaba och Baidu i Kina. De tjänster jättarna tillhandahåller kommer i framtiden att vara lika viktiga som el och bredband.

 

7. Investering i innovation kommer att kosta.

Gartner uppskattar att varje dollar som investeras i innovation, kommer att kosta sju dollar att verkställa  på marknaden. Orsaken till denna kostnad är att vi dras med omoderna datacentra och att nya teknologier tar tid att läras in.

 

8. År 2018 kommer data från Internet of Things (IoT) att resultera i omkring tre procents ökning i efterfrågan för datalagring.

En allmän uppfattning är att de stora mängder data som IoT generar dramatiskt kommer att öka behovet av datalagring.Detta håller inte Gartner med om.  Enligt dem kommer algoritmer att optimera datalagringen genom att sålla fram den mest nödvändiga datan för lagring.

 

9. År 2022 kommer IoT att ge konsumenter och företag besparingar på en triljon dollar per år.

En orsak till detta är att sensorer kan förutsäga när det börjar bli dags att underhålla hårdvaran. Något som håller ner den totala kostnaden.

 

10. År 2020 kommer 40 procent av alla arbetare att minska sina sjukvårdskostnader.

Detta tack vare det ökande användandet av fitness trackers. Resultatet av detta blir en bättre hälsa och minskade sjukvårdskostnader.

 

Källor: Gartner, Computerworld, Veckans Affärer.